
Co wybrać? Sztabki czy monety
Przed podjęciem decyzji o zakupie złota inwestycyjnego, należy rozważyć kilka kwestii. Oprócz refleksji nad tym, jaką kwotę przeznaczyć na zakup i jak wybrać odpowiedniego dealera, który zapewni nam bezpieczeństwo i komfort transakcji, należy odpowiedzieć na jedno, ważne pytanie:
Jaki produkt wybrać? Porównajmy cechy najpopularniejszych sztabek i monet.
Cechy sztabek:
- Niska cena zakupu
- Certyfikat. To atut, gdyż wiele osób czuje się pewniej, mając potwierdzenie oryginalności produktu. Z drugiej strony certyfikat znacznie zwiększa objętość produktu, co może utrudniać przechowywanie. Jest także podatny na uszkodzenia, zarówno te mechaniczne, jak i samoistne rozklejanie.
- Różnorodność gramatur. Oprócz klasycznej uncji i jej wielokrotności występuje także system metryczny, umożliwiający inwestowanie w następujące gramatury: 1 g, 2 g, 2,5 g, 5 g, 10 g, 20 g, 50 g, 100 g, 250 g, 500 g, 1000 g.
- Prostota w wykonaniu. Przekłada się to na niższą cenę, ale przede wszystkim na większe ryzyko podrabiania, przez co sztabki są trudniejsze do zbycia niż monety.
Cechy monet:
- Brak certyfikatu. Dzięki fizycznemu dostępowi do materiału możemy w łatwy sposób przeprowadzić szereg badań na autentyczność.
- Bogate wzornictwo. Coraz lepsza jakość wykonania, połączona z ciekawymi wzorami sprawia, że niektóre monety są prawdziwymi dziełami sztuki.
- Nominał. Prosta rzecz, a cieszy, gdyż to dzięki niemu mamy możliwość zmiany deklaracji celnej.
- Płynność. Kwestia nie do przecenienia, ponieważ dzięki prostym metodom weryfikacji, łatwo jest sprawdzić autentyczność przedmiotu.
- Niski spread. To pochodna wysokiej płynności. Dzięki niewielkiej różnicy, między ceną kupna a kwotą sprzedaży monet, ich zakup może okazać się bardzo opłacalny.
Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na zakup sztabki, czy monety, istotne jest, aby produkt ten posiadał akredytację LBMA. Dzięki temu będziemy mieć pewność co do standardów wykonania. Przynależność emitenta do LBMA gwarantuje także dużą rozpoznawalność i zaufanie na rynku międzynarodowym, co przekłada się na łatwość w późniejszej odsprzedaży produktu.